Як воно “створювати світи”?

18:00 27.10.2020
Як воно “створювати світи”?

Я поспілкувався з Миколою Клименком, співзасновником видавництва YalWorld.

Розкажи про себе.

Я — консультант по впровадженню CRM-систем та телефонії для кол-центрів.

Як давно ти потрапив у світ настільних ігор?

Мав довге і веселе рольове життя з 2000 року. ДМ, D&D, рольові ігри, історична реконструкція, пару власних камерних проєктів та настільних ігор.

Вас двоє в команді. Як доля звела вас разом?

З Ярославом Лобанем (автор і власник продукції Yalworld) познайомився десь у 2003. Зустріч була дивною і незвичною — просто у лотка з книгами й мініатюрами на Петрівці. З того часу ми товаришували, а роки два тому почали партнерити.

На фото Ярослав знайомить Мішу з правилами гри

Як ви поділили обов’язки?

Ярослав займається грою та офлайн продажами по Україні. За мною маркетинг, вихід на нові ринки.

Як було прийнято рішення: “А давай зробимо настолку.”?

На момент зустрічі, у Ярослава вже були правила і виданий ним набір мініатюр, здається, дві раси — Нежить та Русичі. Ярослав на початку сам займався видавництвом всього що було — лиття і друк.

В процесі товаришування, ми дуже часто зустрічалися, обговорювали його гру, звісно грали. З цих посиденьок вийшов непоганий “вихлоп”. Завдяки моєму рольовому минулому та натхненню Ярослава, світ побачили унікальні раси гномів та орків, з абсолютно унікальними характеристиками і можливостями. Варгейм заграв новими фарбами. Але як зазвичай буває, нестача коштів не дозволили проєкту розвернутися на всю.

У вас власне виробництво?

Друк і лиття — аутсорс від перевірених майстрів. Власних машин не маємо, але вже думаємо над тим, що це потрібно. Все питання в бюджеті.

Міньки олов’яні?)

Так.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Чому було прийнято рішення не шукати видавця, а самим стати видавцем?

Поспілкувавшись з блогерами по настільним іграм, а також з ком’юніті – ми зрозуміли, що фактично нам не вистачає тільки маркетингу, все інше – розробка гри, виробництво в нас є. Хоча деякий час ми шукали видавця, але пропозиції які були нам не дуже підійшли.

Фактично, одна з пропозицій, на яке майже погодилися від видавництва, випуск кожний квартал\півроку допа або нової раси.

Як ти оцінюєш індустрію настолок сьогодні?

Скажімо так, тренд на піку, як на мене. Ще трошки і ринок буде перенасичений купою кікстартеру і “подєлок”, що може призвести до розфокусу покупця.

Якщо говорити про бізнес – то потрібно заходити трошки з іншого боку. Керуючись прикладами Нетфліксу, Амазону.

А український ринок?

Так я про український ринок.

Наразі в Україні об’єми настолок не дуже великі, як на мене, і ком’юніті розрізнено. Просування, більше як сарафанне радіо і спонтанні покупки. Окремим видавцям без нормальної кількості продуктів в офлайн магазини нема чого йти.

Звичайно, що Україна в плані настолок тільки наздоганяє світ, але взнаки дається політична і макроекономічна ситуація – сумніваюся, що в нас можливий ріст як у Польщі.

Оглядаючись назад, з якими труднощами зіштовхувались? В плані організації видавництва, просуванні продукції в Україні.

Основні труднощі – просування. Якби ми дослухалися один до одного років десять назад – все могло бути інакше.

Чи порадив би іншим не йти до видавця, а самому шукати можливості?

Все залежить від продукту і цілей.

Я навіть не впевнений що самвидав і нам підходить, але поки що більше пропозицій не надходило, тож рухаємось і продираємося через хащі самі.

Якщо є плани випустити не одну гру, а серію, зі своїм світом — то напевне таки самвидав (в Україні) — бо я поки не бачу в Україні флагмана, який міг би тягнути на повноцінне видавництво зі світовим ім’ям. А при самвидаві є шанс вийти хоч на той же кік.

Але це тільки моя персональна думка.

Шо по фінансам? Своїми силами чи є спонсор?

Власні кошти. Фактично я спонсор .

Була пропозиція від спонсорів, які були готові взяти на себе маркетинг. Обговорювались різні варіанти і вже готові були вдарити по рукам, але з тої сторони почались проблеми у “кошелька”.

Чи плануєте залучати додаткові інвестиції?

Фактично, коли арт буде готовий – наші плани йти до клубів. І на предзамовленні формувати видання. По попереднім підрахункам, для старту нам необхідна предпродажа 60-100 базових коробок. Цього буде достатньо для старту і випуску 1-2 допів.

Чи вигідно працювати подібним чином? Можна без цифр)

В основному, Yalworld виживав за рахунок продажу мініатюр, які — і це не тільки моя особиста думка — одні з найкращих по деталізації. Зараз мініатюри вже не кормлять, якщо ти про це.

Раніше все виїжджало на них.

Ти явно пишаєшся вашими міньками)

Так. Це єдине, що вдається на 100%. [Посміхається]

Плюс експертні знання з лиття, які пози мають бути, які ключі робити, які сплави використовувати. Якщо, десь-колись-комусь знадобиться лиття мініатюри, від розробки ідеї до втілення і масового виробництва – велкам.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Наскільки велика ваша аудиторія?

Тут варто розділити аудиторію гри і аудиторію мініатюр. У мініатюр аудиторія ширше. По грі складно наразі сказати. Ореол в основному це Україна, декілька ком’юніті в Росії, Білорусії, Туреччині (буквально по парі клубів), також є “сочувствующие” в Литві, США.

Хто такі “сочувствующие”?

Поодинокі воїни, що знайомі з правилами, колись купували міньки та ми з ними спілкувалися.

Як ви спілкуєтесь зі своїми гравцями зараз? Тести та інше.

Через дружні відносини і клуби. Раніше був форум, але як перейшли на новий движок сайту — то він поки не працює.

Тести проводимо серед постійних гравців, а знедавна — через групи тестувальників та блогерів в Україні. На жаль, частина контактів згоріла разом зі старим сайтом і форумом. Але, так як домен зостався той же, є надія що повернуться.

У вас є дві гри. Розкажи про них.

Після виходу на Амазон в минулому році і активного спілкування з настільним ком’юніті, ми зрозуміли, що ті правила — вони для гіків. Дуже тяжоловісні, використовують хоч і цікаву механіку, проте застарілу. Одна партія раніше займала 2-3 години. Було звісно цікаво, варіативно, але ми розуміємо що цей продукт вже трохи застарів.

Тому почали роботу над новим продуктом, який на початку мав ціль скоротити час партії, залишивши варіативність і задатки варгейму. Також були використані більш нові механіки.

Амазон?

З виходом на нові ринки ми представлені на Етсі та на Амазоні. Але представлені тільки мініатюри.

Якщо коротко, що вирізняє вашу гру серед інших варгеймів?

Нову чи стару?

Нову. І стару

Якщо беремо гіковські варгейми (стара гра, назва “Володар світу”) – то це світ, механіка яка пояснюється логікою, варіативність.

Якщо нову (робоча назва “Висечі”) – то це скоріше скірміш, ніж повноцінний варгейм. Але ми додали до нього гілку дуельної кампанії, була задумка повноцінну легасі, але зупинилися просто на розвитку персонажів.

У вас на сайті багато чого цікавого.

На сайті зараз біля 100 позицій і вони всі використовувалися в старій грі, мають ттх і унікальні особливості. Для нової це поки що 2 раси: Нежить і Русичі. Є ігрові набори, наприклад, “Битва за штольню”. На сайті продаються і самі мініатюри та використовуються в новій грі — бо дуже вдалі.

Бачив на сайті Хроніку. Кльова ідея. Що можеш розповісти про світ?

Так, на сайті хроніки старої гри. В Інстаграмі — нові. В старій грі світ стогнав під гнітом війн між арміями. У кожної зі сторін були свої виправдання на війну і тому вона не зупинялася. Новий світ це скоріше передумова старому.

Заплутав так?

Тільки-тільки Русини стикнулися з незрозумілою стихією — Некромантами. І це скоріше прикордонні сутички, в яких кується слава і навички, що будуть основою для майбутніх війн. Насправді про русинів і некромансерів більше зможе розповісти Ярослав, бо моє “детище” — то Орки і Хірд гномів.

На якій стадії розробка нової гри?

Пропрацьована і відточена основна механіка. Продумана сама гра, як має виглядати, коробка і її склад. В процесі розробки, було створено повноцінних 5 допів, але вони не входять в коробку. Наразі працюємо з художницею і оформленням. Є деякі питання по матеріалам компонентів, які ще не вирішені.

Якщо ти про те, що завтра в друк — то ні, не готова. Якщо про те чи можемо провести ігротеку з нею — так, можемо і все буде ок.

Коли планується початок передзамовлень?

Плануємо на вересень.

Як довго ви працювали над новою версією?

З Нового року, і фактично за три місяці обговорень і внутрішніх тестів вона була готова до гри. Далі “рюшечки” і тупняк з приводу художника і оформлення.

Хто для вас малює?

Знайшли дівчинку зі Львова – Libra Neon.

Що буде зі старою системою?

Поки в далекий ящик. Дуже мала аудиторія для України, щоб її просувати. Можливо, пізніше ми її оновимо в плані механік і вона задихає новим життям.

Чи можна сказати, що гра може стати турнірною дисципліною в Україні? Розглядаєте таке майбутнє?

Так, на це й розраховуємо. [Посміхається]

Будете розвивати франшизу? Наприклад, від варгейму до ККГ?

Хм… гарне питання. Так, є напрацювання по РПГ і стратегії в тому ж сеттінгу. Ну і маємо надію повернути старий варгейм.

Створювати світи це важка праця. Нащо вам це?

Тому, що ми це вміємо і хочемо ділитися з навколишніми.

Чи вистачає вам часу грати в інші ігри? Чи весь час йде на гру?

У Ярослава не вистачало, але я зараз закриваю йому цей гештальт, знайомлю з різними механіками. Я намагаюсь постійно грати в щось новеньке і підписаний на всі, як мені здається, канали по настолкам та НРІ.

Останнє запитання: якби ти зустрівся з творцем Монополії, що б ти йому сказав?

А що йому скажеш… От питання, як вдалося вийти на такий рівень впізнаваності — я, напевне, запитав би.

Дуже вдячний за розмову, не дивлячись на пізню годину. Від щирого серця бажаю успіху. Таких проєктів як ваш, має стати більше.

Балакав та записував Богдан Кашталярій.

Дякую за увагу!

Тримаємо вас в курсі найцікавіших та найактуальніших подій світу настільних ігор в Україні.
Розповідаємо про настільні ігри просто, весело та цікаво.