Клаптик до клаптика, настільщику хоба! Огляд та враження від гри "Печворк".

22:38 27.05.2022
Клаптик до клаптика, настільщику хоба! Огляд та враження від гри "Печворк".

У 2014 році, будучи на вершині успіху, як автор великих, комплексних, складних ігор в стилі «євро», німецький геймдизайнер Уве Розенберг розробив гру, зовсім не схожу на його творіння, ані за розмірами коробки, ані за обсягами правил, ані за рівнем складності. Та й ще обрав тему, яка мала відлякнути від неї брутальних гіків, адже за сюжетом, гравці мали діяти в ролі майстринь клаптевого шиття, які шиють ковдру із залишків старого одягу. Але, попри це, його нове дітище набуло неймовірного успіху, миттєво злетівши на перші місця рейтингу Board Game Geek, і станом на травень 2022 року гра Patcwork замикає 1 сотню загального рейтингу, посідає 5 місце серед абстрактних і 14 серед сімейних ігор. 2020 року Печворк обзавівся українською локалізацію від видавництва Kilogames, отже є нагода зробити огляд, невеликий та швидкий, як і сама гра.

Так виглядає загальне поле перед початком гри.

Два гравці на своїх ігрових полях, розміром 9*9 квадратів, обираючи з 33 тетрісоподібних тайлів, викладених на спільному ринку, намагаються створити цільне полотно. Перший тайл може бути викладений у будь-яке місто на полі, всі інші мають стикатись з будь-яким раніше викладеним, і не виходити за межі поля. Гудзиками, які слугують в грі монетами, гравець сплачує вартість тайлу, зазначену на ньому. Наприкінці гри гравець отримує переможні бали, що дорівнюють кількості ґудзиків в його запасі, та віднімає від цього числа 2 переможні бали за кожну незаповнену клітинку поля. Також той, кому першому вдалося заповнити на своєму полі квадрат 7х7, отримує 7 додаткових переможних бали.

Поле гравця в процесі гри.

У Печворку Уве Розенбергом цікаво реалізована система черговості ходу та отримання ґудзиків (монет). У свій хід гравець може зробити декілька дій: 1) взяти 1 з 3 тайлів з загального ринку, які знаходяться перед нейтральною фішкою (за годинниковою стрілкою) , за умови, що він може сплатити його вартість в ґудзиках та розмістити на полі. Розмістивши тайл, переміщає свою фішку на треку часу на кількість поділок, вказаних на тайлі поруч з піщаним годинником; 2) перемістити фішку на треку часу на поділку, наступну за тією, на якій стоїть фішка суперника. У цьому випадку, гравець отримує стільки монет, скільки поділок він подолав. Хід закінчується тільки тоді, коли твоя фішка на треку часу опиняється поза фішкою суперника, тому протягом ходу можна зробити декілька дій. Наприклад, взяти тайл, а потім ще перемістити фішку й отримати монету (-и), або взяти два чи більше тайлів.

Нейтральна фішка, фішки гравців та бонусний тайл за поле 7х7.

Якщо протягом ходу фішка гравця проходить через ґудзик, зображений на треку часу, він отримує кількість монет, що дорівнює загальній кількості монет, зображених на тайлах, викладених гравцем на полі. Якщо проходить через клаптик шкіри, отримує його і одразу викладає його на поле. Кінець гри наступає, коли обидва гравці проведуть свої фішки треком часу.

Фото_2. Поле треку часу двостороннє, але рекомендую грати на іншому, більш аскетичному, бо на цьому погано видно фішки гравців.

Правила неймовірно прості, а до того ще добре описані та проілюстровані в буклеті, що йде в комплекті гри. І це є головним плюсом гри, простота та зрозумілість.

Коли ця гра з’явилась на оглядах, вона мене відштовхнула темою та оформленням. Уявив, що потрібно займатись шиттям, і це мені здалось зовсім не цікавим. Окрім того, в українських магазинах продавалась російська локалізація, в якої заради економії, замість нейтральної фішки поклали звичайний наперсток, а замість фішок гравців, два дешевих ґудзика, білого та чорного кольору. Візуально виглядало це жахливо, тому це остаточно відвернуло мене від Печворку. Але час йшов і схвальних відгуків ставало дедалі більше. До появи Azul Міхаеля Кіслінга залишалось ще 3 роки, Печворк впевнено підіймався у рейтингу і швидко став абстрактною грою № 1 за версією BGG.

І ось у 2019 році мені випала нагода одразу придбати дві чудові гри, вироблені з німецького картону! Хто в темі, той одразу зрозуміє, про що я, кажу, згадуючи німецький картон. J Першою грою був Каркассонн, огляд на який можливо колись напишу, а другим, після сумлінь та роздумів, став Печворк. Отже повернувшись додому з Туреччини, відкрив коробку з якісними компонентами, вмовив зіграти дружину, яка не є шанувальницею настільних ігор від слова зовсім. І диво, гра нам сподобалась обом. Вже тоді я зрозумів, що грубо помилявся на рахунок цієї невеличкої коробочки. А потім було багато ігор з колегами на роботі, де ця гра розкрилася на повну, і зараз вона в моєму особистому топі.

Отже, подобається, що вона проста за правилами і є можливість зіграти з новачком, не витрачаючи багато часу на їх пояснення; нескладний процес гри, що дозволяє вже з перших партій грати на рівних з досвідченим гравцем; швидка, зіграти можна за 20 хвилин; як не дивно, оформлення є доволі приємним, не зважаючи на те, що малював Клеменс Франц; не напружує абстрактна тема, ти просто збираєш тетріс; не конфліктна, але супернику можна уткнути неприємність, забравши потрібний файл, хоча це не є критичним.

Спочатку може здивувати, що гра може закінчитись з мінусовим результатом, бо таке може статись, якщо більше вкладаєшся в отримання монет, не закриваючи поле тайлами. Але і в цьому випадку можна стати переможцем. Вона якась рівно ідеальна. І ще вона ідеально підходить для того, щоб зіграти в обідню перерву з колегами. А головне, в неї цікаво грати всім, від новачків до гіків.

Іноді граючи, жалкуєш, що така класна гра і лише на двох гравців. Уве Розенберг у подальшому намагався створити щось подібне на більшу кількість, але ні Indian Summer, ні New York Zoo, в яких також використано принцип поліміно, не змогли стати повноцінною заміною. Деякі механіки (трек часу) перекочували в більш серйозні ігри, як наприклад, Feast for Odin, Nova Luna, що навіть дивно, як все це було спочатку придумано для такої маленької гри. Вже зроблено декілька версій з оформленням для деяких країн та регіонів: індіанська та різдвяна, це ті, що згадав. Вже навіть з’явилось доповнення для гри з автомою. Але кому цікаво відмовитись від суперечки, чия ковдра краща! 

От єдиним мінусом, та й то, це виключно є моєю суб’єктивною думкою, є трішки зависока ціна. Я не обговорюю ціноутворення, не знаю, які затрати локалізатора, але з урахуванням підняття ціни з 1 червня цього року на 10%, коштуватиме гра майже 800 грн., і це доволі дорого, з урахуванням, що це невелика гра без великої кількості міплів та дерев’яних компонентів. Може це об’єктивна реальність нашого часу? Так що, той, хто ще сумнівається, чи брати собі в колекцію цю гру, кажу однозначно, так, брати. І якщо вирішили, то поспішайте купити, декілька днів для старих цін ще є.

P.S. Фото гри турецького видавництва Neo Troy Games  під назвою Yamali Yorgan, що перекладається, як Залатана ковдра.

      

 

 

 

 

Тримаємо вас в курсі найцікавіших та найактуальніших подій світу настільних ігор в Україні.
Розповідаємо про настільні ігри просто, весело та цікаво.