Якість настільної колекції

19:42 27.05.2022
Якість настільної колекції

Ціни на настільні ігри невпинно ростуть.
Може, якраз час зіграти в них? Ні, ні, декількох своїх "улюбленців" я розкладаю регулярно... Але ось там в кутку коробочка... Хм... Коли я в неї востаннє грав? А, ну я її діс... Фе, скільки павутини!... О, а в ній і соло є! Чому я про неї забув??

До чого це я

Якість колекції вимірюється не її розміром, а наскільки кожна з коробочок відпрацьовує своє. Тому, я вирішив оцінити й потенційно покращити якість своєї колекції.

Це має виглядати приблизно так:

  • Зіграти в ігри яким я приділив не достатньо часу, щоб
  • Оцінити їх якісно, зважити доцільність гри в колекції, потенційно
  • Продати ігри, які лежать мертвим вантажем і дати можливість картону робити свою справу в нових власників. Ну, а виторг можна використати, щоб
  • Купити нові ігри, які можуть стати новою окрасою колекції

Це все для того, щоб колекція була динамічною, відповідала моїм поточним інтересам, які можуть змінюватися щоразу коли я граю в нову цікаву для мене гру; для можливості гнучко пробувати нове не забиваючи поличку коробками, які не користуються (або перестали користуватися) попитом компанії.

Тепер по кроках.

Зіграти

Оскільки під опис "ігри, в які я давно не грав/приділив не достатньо уваги" підпадає майже вся моя колекція, то я вирішив зіграти у всі.
Кожній грі я зможу поставити свіжу оцінку, які мають властивість змінюватися з часом. Для цього я використаю чітку систему оцінювання, яка підходить моїм вимогам.

Оцінити

Існує безліч систем для оцінювання ігор. Більшість з них мають рівнозначні критерії, де всі категорії мають однакову максимальну кількість балів. Від таких систем найбільше страждають ігри, які мають наголос лише на один чи декілька з цих критеріїв. До прикладу Тераформування Марса, з чудовими механіками, але не чудовими стоковими зображеннями на картах.

Чи вважати це боротьбою з драконами, чи ні вирішувати вам, але я створив власну, динамічну систему оцінювання.

МВФ

МВФ (скорочено: Механіки, Візуал, Фан) - система, що використовує 3 категорії для оцінювання, які мають різну вагу у фінальному балі залежно від гри.

Як це працює

Перед оцінюванням ви повинні поставити 3 категорії в порядку, де перша категорія є найсильнішою (на ваш погляд) стороною гри, а остання найслабшою.

Опісля поставте оцінку кожній категорії наступним чином: перша категорія оцінюється від 0 до 4; друга від 0 до 3; третя - від 0 до 2.

Таким чином гра може отримати 0 - 9 балів.
А де ж останній бал?

Четверта категорія - Персонально

Ваші оцінки на те й ваші, щоб зображати саме ваше ставлення до гри, яке може бути не об'єктивним. Для цього є категорія "Персонально". Тут ви й можете виразити свою неприязнь до сетингу, теми, і т.д.
В цій категорії гра може отримати 1, 0, або -1 бал.

Пам'ятайте, що ваша оцінка не має претендувати на об'єктивність, тому старайтеся максимально передати свої власні враження від гри. Забудьте про огляди блогерів і рейтинги BGG. Мати чітко сформовану і персоналізовану оцінку будь-якої гри, в яку ви грали дуже цінно. Для збільшення персоналізованості оцінки, є ще одна категорія критеріїв.

Похвали і Придирки

Це необов'язкова категорія, яка не має обмежень за кількістю отриманих або втрачених балів. За кожну похвалу додайте 0.5 бала, за кожну придирку - відніміть 0.5 бала.

В цій категорії бали зазвичай додаються і віднімаються за речі, які напряму не пов'язані з грою, точніше її задумом. Це можуть бути: криво вирізьблені жетони, якість друку. Або не обов'язкові, але приємні речі: органайзер, коробка, в яку влізають карти в протекторах. Це не означає, що всім іграм, які мають органайзер потрібно додавати пів бала, ні. Підходьте до цієї категорії не системно, а гнучко. Наскільки той чи інший елемент впливає на ваше сприйняття саме цієї гри?

Детальніше про категорії

Візуал - арт, компоненти, продакшн, і т.д.
Механіки - самі механіки, баланс, залежність від рандому і т.д.
Фан - від слова "цікаво", не від слова "весело", тобто це не про патігейми). Наскільки цікаво грати в гру, даунтайм, тривалість гри, емоції, атмосфера і т.д.
Персонально - зазвичай з цим все просто. Це інструмент для персоналізації оцінки, не зважаючи на жодну з інших категорій. Просто особисте ставлення до гри.
Похвали і Придирки - для врахування реалій фізичного світу, не "в вакуумі": якість компонентів, зручність/розмір коробки, ба, навіть політика видавця. Це все сюди.

Але система є гнучкою не лише через гнучкість категорій між собою, але й тому, що ви можете її модифікувати, щоб вона краще підходила до ваших потреб.

Коли я оцінював свою колекцію, то помітив, що деякі особливі ігри можуть отримати понад 10 балів. Звісно, що для BGG я конвертую такі оцінки в 10, але знати які ігри для вас "пробили стелю" десятибальної системи дуже цікаво.

Приклад

Задля прикладу розглянемо мою оцінку Тераформування Марса.

Найважливішою категорією в цій грі для мене є механіка. З механіками в Марсі все чудово, гра отримує 4/4 в категорії "механіка".
На другому місці фан. В другій категорії максимальний бал це 3, тому гра отримує 2/3 за нудні перші раунди.
Залишився візуал. Хоч карти і не потребують коментарів, проте тайли і поле виглядають добре, особливо коли на ньому багато кольорових кубиків гравців. Візуал: 1/2.
Мені дуже подобається ця гра, вона є однією з моїх улюблених. Персонально: +1.
Ну, і звісно я не можу не згадати якість кубів грошей і планшетів гравців: -0.5.
Сумарно: 4 + 2 + 1 + 1 - 0.5 = 7.5
Звісно, доповнення можуть міняти оцінку гри.

Продати

Якщо гра набрала надто мало балів, то вона стає кандидатом на барахолку. Або потрапляє на неї одразу.

Думаю, кожен має улюблений жанр. Багато абстрактів не буває) Я намагаюся мати не надто багато ігор одного типу, бо вони почнуть конкурувати між собою за час і місце на полиці. В такі моменти досить легко визначити кандидата на продаж. Звісно, є винятки, але різноманітність колекції може бути куди ціннішою.

Купити

Ну, і останній крок. Поповнення колекції свіжим картоном. Цей крок мене надихає на три попередні. Бо звільнивши колекцію не цікавими іграми, її можна освіжити чимось новим!

Якість колекції може вплинути на частоту ігрових посиденьок. Коли кожна гра є особливою (до теми про забивання колекції схожими іграми), то ви пропускаєте крок вибору: "Азул? Чи Саґрада? Чи може Крихітні Містечка? Коротше, я йду поїм, а ти вибирай."

Завершення

Якщо ви взагалі не зрозуміли яку проблему я намагаюся вирішити - вітаю!) У вас немає цієї проблеми.
Бо моя колекція, хоч і невелика, але стала якоюсь дивною кашею, дуже мала частина якої приносить задоволення.

І я збираюся це змінити.


А як ви оцінюєте ігри? Чи багато коробок у вас простоюють? Пишіть в коментарях!
Долучайтеся до двіжу! Пишіть, які ігри ви віднайшли в закутках поличок; діліться своїми оцінками і рецензіями та додавайте тег #оні (Оцінки Настільних Ігор)! Або навіть спробуйте зіграти і оцінити всю свою колекцію!

Дякую, що дочитали до кінця!
До зустрічі!
 

Тримаємо вас в курсі найцікавіших та найактуальніших подій світу настільних ігор в Україні.
Розповідаємо про настільні ігри просто, весело та цікаво.